معرفی روستای شتریه

به گزارش روابط عمومی انجمن تلاشگران فراهان

روستای شتریه در فاصله ۱۶ کیلومتری فرمهین و ۶۰ کیلومتری شمال اراک قرار دارد و در کتاب معتبر تاریخ قم نامی از این روستا ذیل رستاق کوزدر ویا فراهان برده نشدهاست .
معنای لغوی واصطلاحی شتریه:احتمالاشتر گاه بوده است و بعد ها به شترگه و به مرور شتر یه استعمال شده است بنا به اظهارات مطلعین در زمان زندیه و قا جاریه محل و مسیر کاروان شترها بوده است که در امر تجارت و حمل و نقل فعال بوده اند .(نظر آ قای فدایی دبیر بازنشسته آ موزش و پرورش منطقه فراهان)
بنظر میرسد که روستای شتریه محل سکونت مجددتعدادی از اهالی شهر خمجان که در تاریخ قم به آن اشاره شده است باشد و اخیرا”هم در زمان رضا شاه محل خرید و فروش و رفت و آ مد مردم منطقه برای تجارت بوده و دارای رو نق تجاری بوده است .
این روستا از روسنا های به نسبت پر جمعیت فراهان است که حدو دا”۳۵۰ نفر سکنه دارد .
زبان و گویش مردم :ترکی بوده است که در دهه ۶۰ گویش آن به فارسی تغییر کرد و جزء روستا های پیشرو در تغییر زبان بوده است .


محصولات کشاورزی : گندم ،جو ویونجه
محصولات باغی: انگور و بادام و زر د آلو که البته با غات آن در دهه ۱۳۸۰ خشک شده است
امکا نات آموزشی و بهداشتی در سال ۱۳۹۵آمار :دبستان مختلط و راهنمایی پسرانه دارد .خانه بهداشت و بهیار دارد حمام عمومی ندارد
آسیاب ؛شعبه نفت ،فروشگاه تعاونی ۷-۸ تا مغازه بقالی موتور آب ۱۰ مورد و سد خاکی ۱مورد
میزان در آ مد مردم : بالاترین در آ مد ۲میلیون پانصد تو مان در سال و کمترین در آ مد۸۰۰۰۰۰تومان در سال۱۳۹۶ اعلام شده است .
تعداد دام :۱۲۰۰۰گوسفند و ۱۵۳راس گاو شیری
سیستم فکری مردم : رقابت در اقتصاد و ماشین الات که دارای ۲۰ دستگاه کمباین می باشند .
فر هیختگان مشهور :دکتر یار محمدی رییس دانشکده پزشکی و استاذد ارجمند فتح ا… مجتبایی
خا نواده های بومی : گلابی و رضوان پور
آ ثار باستانی :قلعه عباد الملک و ابول فتح خان تپه تیمور
قنوات :ریز آب تپه ُمزلقانک امر ابادو شتریه
علت مهاجرت : نبود امکا نات بهداشتی و دو دستگی و در گیری های قومی و نبود اشتغال و بی توجهی به صنا یع دستی و نداستن نانوایی و در آ مد کم

یادواره شهدای روستای شتریه فراهان

امام جمعه موقت فراهان در این مراسم گفت: امروز وظیفه همه زنده نگه‌داشتن یاد شهدا در جامعه و ادامه دادن راه شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی است. حجت الاسلام نعمتی نیا افزود : شهدای هشت سال دفاع مقدس در ادامه راه شهدای کربلا برای دفاع از اسلام و انقلاب جان خود را فدا کردند و آسایش و امنیت حاکم در کشور مرهون ایثار شهدا و جانبازان است و این حرکت فرهنگی کمترین کار در قبال خون‌های مطهر شهداست .

مراسم عزاداری سالار شهیدان حسین ابن علی (ع) هرساله به طرز با شکوهی در این روستا برگزار میگردد. در دهه اول محرم هر سالهمراسم شبیه خوانی برقرار است و شتریه های مقیم شهرستانها هم در این ایام به زادگاه و وطن خود باز میگردنند و در کنار اهتلی روستاه به عزاداری میپردازند. علاوه بر مراسم تعزیه هیات سینه زنی و زنچیر زنی هم بر قرار است که در روز ۹ محرم دسته زنجیر زنی به روستای اسفین و امامزاده حسن افطس (ع) حرکت میکنند . در این روز دسته های زنجیر زنی و سینه زنی از روستاهای اسفین ، گازاران، حسین آباد ، جلال آباد ، خلت آباد و عراقیه و… گرد هم میآیند و به عزاداری و مرثیه ثرایی میپردازند .

علی فراهانی اهل روستای شتریه فراهانی در مسابقات قهرمانی کشتی ناشنوايان جهان در #روسیه وزن ۶۷ کیلوگرم به مقام #سوم رسید

وستای شتریه هرساله در برگزاری مطابقات ورزشی یکی از پیشگامان بوده است و در رشته فوتبال به کسب قهرمانی هم نائل آمده است . همچنین در رته کشتی ناشنوایان قهرمام کشوری دارد .

بارش باران بهاری در روستا و طراوت زمین ..

بافت قدیم روستای شتریه و بارش باران بهاری در روستا

زمستان روستای شتریه و بارش برف در روستا

معلمی شغل انبیاست .‌معلمین روستای شتریه فراهان در دهه ۷۰

جنگ شتریه فراهان

کتاب «جنگ شتریه» نوشته «ملاحسین صالحی گازرانی» به همت یوسف نیک فام و سعید شیری تصحیح و تدوین شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «جنگ شتریه» نوشته «ملاحسین صالحی گازرانی» به همت یوسف نیک فام و سعید شیری تصحیح و تدوین شد.

این اثر که آمادۀ انتشار است، یکی از نسخ خطی بسیار ارزشمندی است که هم اکنون در کتابخانه تالار مفاخر استان مرکزی نگهداری می‌شود و در سال ۱۳۶۶ شمسی به همت خانواده استاد ابراهیم دهگان پژوهشگر تاریخ اراک، همراه با نسخ خطی ارزشمند دیگری اهدا شده است.

نویسنده اثر ملاحسین صالحی گازرانی مکتب‌دار شتریه یکی از روستاهای فراهان بوده و در کتاب با ابیاتی به آمدن فردی به نام سالار به روستای اسفین فراهان برای صدور سجل احوال در فصل زمستان ۱۳۰۴ شمسی، روایت دزدی ولی­الله پسر عزیز دستجانی و چگونگی کشته شدنش در سال ۱۳۰۱ شمسی،گرانی و قحطی گندم در سال ۱۳۰۵ شمسی، شورش یداله خان بن­چناری در سال ۱۳۰۵ شمسی، پند و اندرز، دربارۀ قالی­باف‌­ها و جنگ بین دو خان به نامهای محمدحسین­خان از قریه نجف­آباد و پرویزخان از قریه خُمجان[کُمیجان] و طرفدارانشان می­پردازد.

ملاحسین صالحی گازرانی بر اساس شرح حالی که خود در همین کتاب نگاشته است، در نهم ذی­حجه سال ۱۳۰۸ قمری(۱۲۷۰ شمسی) به دنیا آمده است. پدر او در روستای زرنوشه و مادرش در شتریه به دنیا آمده بوده­اند. در هنگام نگارش کتاب، ۱۳۰۶ شمسی، ملاحسین دو پسر و دو دختر داشته و یکی از خواهرانش در عراق(اراک) و مادر و یکی دیگر از برادرانش در روستای زرنوشه ساکن بوده­اند. او در گازران سالها به مکتبداری پرداخته است و این کتاب دستنویس، تنها اثر مکتوبی است که از او به یادگار مانده است.

متاسفانه تکه‌هایی از چهار صفحه کتاب از بین رفته است و برخی از واژگان نیز بسیار ناخوانا بوده که کار تصحیح و تدوین آن را بسیار مشکل کرد.

این نسخه که به خط نستعلیق و در قطع نیم رقعی با کاغذ لیمویی و جلد مقوایی صورتی رنگ نگاشته شده و در حدود ۱۰۲ صفحه دارد، تنها نسخه‌ای از این اثر در کشور است که از نظر نقل وقایع تاریخ اراک و شناخت جامعۀ روستایی حدود یک قرن پیش این شهر بسیار اهمیت است

غار «قلعه جوق » ومقبره اسرارآمیز آن:
نوع بنا : طبیعی
این غار در نزدیکی روستای چهرقان ، در کوهی به نام قوزی قشلاق واقع شده است. این غار به وسیله انسان و در دل کوه حفرشده ودارای سه مدخل است.
این غار دارای دو دهانه در ارتفاع ۸ متری ویک د‏هانه در ارتفاع ۰‏ا متری از سطح زمین است که بدون وسایل کوهنوردی رفتن به درون غار ممکن نیست. علاوه بر آن دسترسی به آن کمی مشکل است. در گذشته نردباني در پاي آن قرار داشت که رفتن به درون آن را آسان مي‌کرد، اما امروزه آن نردبان از بين رفته و بدون وسايل کوهنوردي رفتن به درون غار ممکن نيست. این غار در واقع یک دخمه یا “استودان” است و به استودانهای موجود در فارس و اطراف تخت جمشید شباهت دارد. برخی معتقدند که این غار یا دهلیز به منظور دفن مردگان بوده و در واقع باید آن را آرامگاه دانست، زیرا مطابق آیین زرتشت استخوانهای مردگان را در دخمه‌های مخصوص می‌گذاشتند به عقیده باستان‌شناسان این مقبره‌ها مربوط به دوره مادها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *